Razvijte detetovu genijalnost uz pomoć plivanja
Bez obzira na godište i pol Vašeg deteta, Vi u svakom trenutku imate moć na njihov razvoj i način odrastanja. Pažljivim odabirom aktivnosti koje utiču na kognitivne sposobnosti, Vi im pomažete da ostvare svoje snove, stvore samopouzdanje i veruju u sebe. Istraživanja su pokazala da plivanje ima ogroman uticaj na razvoj detetovog mozga. Fascinantna nova istraživanja su pokazala da se bebin mozak razvija ukrštanjem šablona koji su slični kao pokreti u plivanju. Ukrštanje šablona podrazumeva povezivanje dve hemisfere mozga koje povećavaju njegovu funkcionalnost.
U plivanju imamo pokrete koji obuhvataju najrazličitije rotacije tela koje moraju da se izvode harmonično, a sve ove rotacije aktiviraju vestibularni sistem (smešten u unutrašnjem uvu) koji služi za održavanje ravnoteže i za pružanje informacije o položaju tela u prostoru. Aktivne motorne veštine u plivanju postavljaju temelje motoričkog razvoja. Rano senzorno iskustvo kože detetovog tela i vode pomaže detetovoj celokupnoj organizaciji nervnog sistema. Koža je najveći organ ljudskog tela i zato joj je u mnogome i najpotrebnija stimulacija. Što je ranija stimulacija deteta u vodi, istraživanja su pokazala da na različite načine utiče na brži razvoj različitih sposobnosti. Tokom plivanja, nervni putevi u mozgu postavljaju zamršene neuronske mreže koje postavljaju razvoj mozga na višem nivou. Što su obilnija i raznovrsnija iskustva u vodi, time će se uspostaviti i složeniji obrasci za pamćenje, učenje i rasuđivanje. Pokazalo se da ranije upoznavanje deteta sa vodom i plivanjem, razvija dete u tri ključne oblasti: fizičko, mentalno i emocionalno. Deca koja ranije kreću sa plivanjem, bivaju koordinisanija i znatno jača u odnosu na onu decu koja se ne bave plivanjem. Ovakva deca takođe postižu značajnije i mnogo bolje rezultate u rešavanju inteligentnih problema. Emocionalno je utvrđeno da su više samodisciplinovaniji, sa većom samokontrolom i povećanom željom za uspehom. Osim toga, deca su bila nezavisnija i prijatnija u socijalnim situacijama.
Norveški univerzitet za Nauku i Tehnologiju otkrio je da su plivači bebe razvile bolju tehniku ravnoteže, kretanja i hvatanja u odnosu na bebe koje nisu učestvovale u sličnim programima. Naučnici su utvrdili da deca koja su naučena da plivaju do pete godine života imaju statistički veći IQ. Kada smo kod beba i manje dece, istraživanje je takođe pokazalo da je plivanje ojačalo njihove mišiće znatno više od igranja na podu, iz razloga jer se plivanjem aktivira mnogo više mišićnih grupa koje moraju da rade zajedno kako bi telo održalo iznad vode. Na času plivanja dete uči da sarađuje u okviru socijalne strukture, dobija osećaj pripadnosti, gradi samopouzdanje i samopoštovanje.
Prednosti ranijeg ulaska u vodu i plivanja:
1. Motorni razvoj
Plivanje poboljšava osećaj ravnoteže i koordinaciju pokreta ( vestibularna stimulacija) i držanje tela, a preporučuje se i kod blažih i težih deformiteta, kao što su iščašeni kukovi, krive noge, deformiteti grudnog koša, kičmenog stuba i stopala. Pomaže kod uspostavljanja telesne šeme kod dece, poznavanja delova tela, orijentacije u prostoru, usmeravanje i održavanje pažnje, koncentracije… Preporučena aktivnost za svu decu a posebno za hiperaktivnu decu, decu sa posebnim potrebama (autizam i dr.), decu sa smetnjama u razvoju, sa problemima razvoja govora…Ohrabrite svoje mališane da savladaju plivanje i boravak u vodi u našoj školi gde se sve odvija kroz igru i zabavu.
2. Kognitivni razvoj
Da li su deca koja plivaju pametnija? Nauka kaže da jesu! Pokazalo se da deca koja plivaju od svoje treće godine brže se razvijaju od svojih vršnjaka - lakše se snalaze u školi (postižu brži kognitivni fizički i razvoj jezika).
3. Emocionalni razvoj
Ukoliko su senzorno motorički procesi dobro organizovani, dete će lakše naučiti o emocionalnoj kontroli. Što je mozak više organizovaniji, lakše će usaditi samokontrolu i samodisciplinu.
Savet
Roditelji i vaspitači bi trebalo da iskoriste snagu pokreta i rano učešće dece u časovima plivanja kako bi olakšali njihov fizički, kognitivni i emocionalni razvoj. Decu treba dovoljno opustiti, a deca će i sama znati kako da se dovoljno dobro zabave i da uživaju u ovakvoj sredini, zapravo ne znajući da postaju zdraviji, snažniji i pametniji.