Kalendar plivačkih takmičenja za 2018

<<  <  September 2018  >  >>
 Mo  Tu  We  Th  Fr  Sa  Su 
       1  2
  3  4  5  6  7  8  9
10111213141516
17181920212223
24252627282930

________________________

Treneri kluba:

Prof. Njegovan Snežana
Prof. Bojić Ana 
Banović Tijana
Simić Aleksandar
Sandić Aleksandar
Milošević Miloš

Brojač poseta

929858
Danas
Juče
Ove nedelje
Prošle nedelje
Ovog meseca
Prošlog meseca
Ukupno
532
2439
5843
891512
78722
116418
929858

26-09-2018 03:46
 
 Kontakt podaci
 _______________________
Sedište kluba:
SD Crvena Zvezda
Ljutice Bogdana 1a, Beograd
Tel/fax: 011/2661-872
 _______________________
Skype: plivacki.crvenazvezda
 _______________________
Sekretar kluba:
Ana Bojić
Tel: 064/416-9706
 _______________________
Broj računa:
UniCredit
Bank-Beograd 170-875-08
 _______________________
Radno vreme kancelarije:
Od pon - pet od 09-16h

Klikni OVDE da poručiš opremu kluba

                       oprema za trening

Kako pričati sa decom o gojaznosti

kako pricati sa decom o gojaznosti

Svedoci smo da sve više dece postaje gojazno ili možda sa blago povišenim kilogramima u odnosu na normalnu telesnu građu dece istog uzrasta. Osim što to umnogome zavisi od porodičnih navika i celokupne svakodnevne ishrane, mišljenja smo da bi trebali da iskreno porazgovarate sa svojom decom o tome i da ih od malih nogu učite o pravilnoj ishrani i zdravim navikama. Međutim, u svemu tome je ipak najvažniji pristup i način na koji će taj razgovor teći.

Ukoliko krenete sa "moramo da porazgovaramo o tvojoj težini", odmah na početku stvarate veliki pritisak na dete, jer ono u tom trenutku i ne razume šta to vi u stvari govorite. Umesto toga, trebali bi to da pokazujete na svom primeru i tokom svakodnevnih navika postepeno navikavate svoje dete na fizičku aktivnost i zdravu ishranu. Čak i ukoliko vaše dete trenutno nema problema sa viškom kilograma, ukoliko ste uočili da ste se vi kretali "pogrešnim" putem kada je zdravlje i ishrana u pitanju, sve to sada možete i da promenite kada se radi o vašem detetu.

Kod gojaznosti koja se javi još dok su deca mala, stvara se opasnost od zdrastvenih problema kao što su visok krvni pritisak i povišeni holesterol, a kod dece u razvoju ovi problemi mogu dovesti i do razvoja apneje kod spavanja, astme i oštećenja jetre. Ukoliko želite da sprečite nastanak ovakvih i sličnih problema uvek kada se ukaže prilika razgovarajte sa svojim mališanom, a još važnije, pokazujte mu sve to i na primerima.

Bez obzira da li odlazite u prodavnicu, restoran, hranite se kod kuće sa svojim mališanom, pokažite mu i pričajte zašto su određene namirnice zdravije u odnosu na druge. Pokažite mu sastav namirnica i pričajte mu o hranjivim sastojcima. Na šaljiv ali i razumljiv način obljasnite zašto bi određene namirnice trebalo da ređe konzumira u odnosu na druge.

Čak i ukoliko vam se dete požali da je zadirkivano u školi od strane drugih mališana zbog svoje telesne težine, fokus nikada ne treba da bude na težini ili gubljenju kilograma kod mališana, već na dobijanju zdravog, vitkog i normalnog tela. Zapamtite da gojazna deca ne trebaju da gube na telesnoj težini, već da poprave ishranu i fizičku aktivnost kako bi se normalno i prirodno razvijala.

 

 

Uočavanje viška kilograma kod deteta

Kada deca stignu do školskog uzrasta, uglavnom već postaju "nezavisna" od toga šta jedu i koliko su fizički aktivna ukoliko vi nešto prethodno ne preduzimate. Uglavnom navike o ishrani i fizičkoj aktivnosti potiču od roditelja i okoline. Ali ukoliko preduzmete sve potrebne mere i utičete na njihovu ishranu i fizičku aktivnost, omogućavate im savladavanje veština koje će im biti potrebne za ceo život. Ohrabrite ih i pričajte da zdravim navikama o ishrani i povremenoj fizičkoj aktivnosti postaju zdraviji, snažniji, pametniji, bolji u školi i zadovoljniji samim sobom.

Kada se primeti kod deteta višak telesne težine, roditelji bi u ovim slučajevima trebalo brzo da reaguju, ili će se kilogrami samo nagomilavati, a onda će biti kasno ili vrlo teško bilo šta promeniti. Mora se ograničiti vreme koje dete neaktivno provodi ispred televizora, računara a sada i pametnih mobilnih telefona. Veliki broj dece i suviše gleda televiziju i istovremeno jede. Drugi problem je što puno njih barem jednom nedeljno jede "brzu hranu" i različite pekarske proizvode kao najbrži i najukusniji obrok u toku dana. Najbolje bi bilo da ih upišete na neku sportsku aktivnost, mi vam predlažemo plivanje. Plivanje predstavlja jednu od najzabavnijih i najprimamljivijih fizičkih aktivnosti u ovom uzrastu, a za dalje ko zna, možda je baš vaš mališan budući osvajač neke od medalja na mnogobrojnim takmičenjima. Plivanje se kao sport inače uvek preporučuje kod dece adolescenata sa viškom kilograma.

 

Najkritičniji periodi za pojavu gojaznosti jesu:

  • poslednja tri meseca u stomaku majke. Konzumiranje nezdrave hrane u trudnoći dovodi do gojaznosti majke, povišenog šećera i masnoća u krvi. To direktno utiče na još nerođeno dete, odnosno dovodi do povećanog rizika za razvoj srčanih oboljenja;
  • prva godina života je drugi kritičan period gde ključnu ulogu ima opet majka koja doji, odnosno njen način ishrane, uvođenje čvrste hrane detetu i njegov motorni razvoj. Tada se stvaraju nove masne ćelije koje se pune kapljicama masti. One više nikada ne mogu da nestanu već se tokom života pune, prazne i stvaraju se nove;
  • Treći kritičan period je pubertet jer se tada odvija najintezivniji razvoj čitavog tela, burne hormonske, emotivne i psihološke promene koje su praćene potrebom za povećanim unosom hrane. Ako je u nesrazmeri sa potrošnjom rezultiraće gojaznošću.

Porodične navike

Iako nećete biti u mogućnosti da sa svojim detetom provedete veći deo dana, ipak vi još uvek imate najveću kontrolu nad njim kao roditelj, pružajući mu pomoć kako bi napravilo pravi izbor zdrave hrane. Iako deca kada dolaze kući iz škole ili sa igrališta sama biraju svoju užinu, ona neće moći da pojedu čokoladne kolačiće i druge vrste slatkiša ukoliko ih i fizički nema u vašoj kuhinji. U redu je da vaše dete kao i vi povremeno pojede nešto slatko, ali umereno. Obljasnite mu da su kupljene zalihe npr. za celu nedelju, i da svakog dana može uzeti odgovarajuću količinu ili parče nečega. Pored toga, obezbedite zdrave namirnice kao što su manje masni jogurt, mleko i mlečni proizvodi, proizvode od celog zrna žitarica, sveže voće i povrće. 

Pravila u kući kao što su sedenje ispred računara ili tv-a i njihovo korišćenje morate vi ograničiti, i držati se svojih pravila. Ponekad se morate i vi malo žrtvovati zarad zdravog odrastanja vašeg deteta, i izaći sa njim do parka ili igrališta, otpraćati ga i motivisati da odlazi na svoje plivačke treninge kako bi ga pokrenuli i odvojili od elektronskih uređaja i prejedanja. Deca na svakom uzrastu odrastanja uče od svojih roditelja ili iz njihovih primera. Cela porodica će imati koristi od uvođenja zdravih navika i aktivnog načina života kao dela porodične navike i nečega u čemu će svi uživati.

 

Razgovor sa ekspertom

Ukoliko ste zabrinuti u vezi prevelikog viška kilograma vašeg deteta i ne znate šta možete da preduzmete, možda je vreme da dete odvedete kod dečjeg pedijatra. Pomenite mu vašu zabrinutost i zatražite da pregleda zdravlje vašeg deteta.

Pedijatar može izmeriti visinu, težinu vašeg deteta, odrediti BMI - bio maseni indeks (meri stepen uhranjenosti pojedinca) i pogledati opšte stanje deteta. Bilo bi poželjno da sa svojim pedijatrom porazgovarate  o načinu svakodnevne ishrane u porodici i o nivou opšte fizičke aktivnosti. Pedijatar vam može izneti predloge koji su najpogodniji kako bi vaša porodica ostala zdrava. 

Ukoliko vi niste uspeli da "doprete" do svog deteta i utičete na njegove navike, možda vaš pedijatar uspe u tome. Pedijatar može porazgovarati sa vašim mališanom o ishrani i vežbanju, jačajući poruku koju vi prenosite i detaljnije obljašnjavajući zašto je to za njega/nju toliko važno u tom trenutku.

 

Šta bi trebalo da radite

Fizička aktivnost

Povećajte nivo fizičke aktivnosti Vašeg deteta. Fizička aktivnost ne samo da povećava potrošnju kalorija, nego i smanjuje apetit.

- Dajte dobar primer detetu. Ako dete vidi da ste i Vi fizički aktivni i da uživate u tome, ono će prihvatiti takav obrazac ponašanja;

- Stimulišite dete da se uključi u sportske aktivnosti škole ili da počne da se bavi nekim sportom kao što je plivanje;

- Imajte razumevanja za potrebe Vašeg deteta. Ako ono ne uživa u određenom sportu, pomozite mu da nađe aktivnost koja mu odgovara;

- Budite aktivni zajedno kao porodica. Organizujte dnevne poslove kao sto su npr. nameštanje kreveta, pranje kola, ili usisavanje;

- Planirajte zajedničke aktivnosti kao sto je odlazak u zološki vrt, vožnja biciklom, ili šetnja;

- Odredite koliko će vremena Vaše dete provesti gledajući televiziju, igrajući igrice, i sve ostale sedentarne aktivnosti;

- Stimulišite dete da ustaje i da se kreće tokom reklama i ne dozvolite da jede grickalice dok gleda TV ili sedi za računarom.

Imajte u vidu da dečje telo nije spremno za iste napore kao i odrasli. Ne terajte decu da dugo džogiraju, trče na traci ili voze sobni bicikl, niti da podižu teške terete. Najbolja je ona aktivnost koju dete samo odabere. Deci je potrebno oko 60 minuta fizičke aktivnosti dnevno, odjednom ili u više kratkih intervala od po 10 ili čak 5 minuta. Ako Vaše dete inače nije fizički aktivno, počnite sa onoliko koliko može da izdrži pa polako podižite do 60 minuta. 

 

Ishrana

  • Promenite način ishrane (jesti sporije, umereno i količinski manje obroke);
  • Spremajte zdrave, balansirane obroke i jedite zajedno kao porodica;
  • Smanjite veličinu porcije, a prepustite Vašem detetu da traži još ako želi. Nikada ne insistirajte da dete :"očisti tanjir". Posuda sa jelom ne treba da stoji na stolu;
  • Kupujte i nudite dete sa više voća i povrća. Dozvolite detetu da samo bira ovu vrstu namirninca prilikom kupovine; 
  • Kupujte manje gaziranih i slatkih napitaka, grickalica i slatkiša bogatih kalorijama i mastima;
  • Potrudite se da Vaše dete doručkuje svaki dan. Doručak će obezbediti energiju potrebnu da prati nastavu ili uči. Preskaknjem doručka dete će biti gladno i umorno u toku dana;
  • Raspitajte se šta Vaše dete jede u škol;
  • Što ređe jedite brzu hranu. Kada odete u restoran sa brzom hranom, nastojte da članovi Vaše porodice biraju što zdraviju hranu sa menija, npr. salatu sa manje masnim prelivom ili male sendviče bez sira ili majoneza; 
  • Nudite dete vodom ili obranim mlekom pre nego sokom. Ako Vaše dete ne može bez soka, preporuke su do 160 ml dnevno za decu uzrasta 1- 6 god., odnosno 220-350 ml za 7-18 god.;
  • Ograničite unos zasićenihi trans masnih kiselina (masno meso, svinjetina, puter, punomasni mlečni proizvodi). Umesto toga obezbedite unos masti iz ribe, biljnog ulja, koštunjavog voća i žitarica;
  • Nemojte da se obeshrabrite ukoliko Vaše dete ne prihvati odmah novu hranu. Nekada je deci potrebno nuditi novu vrstu hrane 10 i više puta pre nego što je ona private kao sastavni deo ishrane;
  • Nikako ne koristite hranu kao nagradu. "Ako pojedeš spanać, dobićeš kolač". Ovo šalje detetu poruku da je povrće manje vredno od dezerta.

 

Savet

Budite podrška svom detetu uvek i na svakom mestu! Recite Vašem detetu da je voljeno, posebno i važno. Dečije sampouzdanje se umnogome bazira na tome kako ih doživljavaju roditelji. Volite Vaše dete bez obzira na to koliko kilograma ima.  Roditelji mogu pomoći deci tako što će ih ohrabrivati, isticati njihove pozitivne osobine, popraviti njihovo samopouzdanje, jer jedino na takav način možete dopreti do njih i učiti ih zdravim navikama.

Gojaznost je medicinski problem koji se najlakše prepoznaje ali se najteže leči. Ukoliko se na vreme ne spreči, gojaznost u dečijem dobu, često postaje doživotni problem.  Zapamtite, da bi se održala optimalna telesna masa neophodna je jaka motivacija. Medicinski saveti i zdrav razum su najsigurniji i najefektivniji način da pomognete Vašem detetu da izgubi višak kilograma i tako mu obezbedite zdravu budućnost.

Copyright © 2017 Plivački klub CRVENA ZVEZDA Beograd Powered by Nikola Lukić