Kontakt podaci
 _______________________
Sedište kluba:
SD Crvena Zvezda
Ljutice Bogdana 1a, Beograd
Tel/fax: 011/2661-872
 _______________________
Skype: plivacki.crvenazvezda
 _______________________
Sekretar kluba:
Ana Bojić
Tel: 064/416-9706
 _______________________
Broj računa:
UniCredit
Bank-Beograd 170-875-08
 _______________________
Radno vreme kancelarije:
Od pon - pet od 09-16h

Kalendar plivačkih takmičenja za 2018

<<  <  February 2018  >  >>
 Mo  Tu  We  Th  Fr  Sa  Su 
     1  2  3  4
  5  6  7  8  91011
1213141516
19202122232425
262728    

________________________

Treneri kluba:

Prof. Njegovan Snežana
Prof. Bojić Ana 
Banović Tijana
Simić Aleksandar
Sandić Aleksandar
Milošević Miloš

Brojač poseta

074831
Danas
Juče
Ove nedelje
Prošle nedelje
Ovog meseca
Prošlog meseca
Ukupno
272
630
4031
65767
18900
24082
74831

24-02-2018 08:04

Saveti roditeljima za zdravu ishranu dece

saveti roditeljima za zdravu ishranu dece

Značajno je roditeljima preneti kvalitetne informacije o zdravoj ishrani radi kvalitetnog rasta i razvoja dece i formiranje pravilnih navika još od malih nogu. Potrebno je imati na umu i materijalni status i uslove života koji često iziskuju velike finansijske izdatke, pa je potrebno ishranu prilagoditi i načinu i uslovima života većine. Na sreću postoje beskonačne mogućnosti dizajniranja pravilne ishrane koje bi bile prihvatljive i onim najugroženijim, a u sledećim poglavljima navodimo osnovne informacije koje bi svaki roditelj trebalo da zna kada je pravilna i zdrava ishrana u pitanju.

 

Šta bi trebalo da sadrži zdrava ishrana

Osnova zdrave ishrane, kako dece tako i njihovih roditelja jeste u što raznovrsnijim namirnicama koje će doprineti unosu hranjivih materija, vitamina i minerala potrebnih za rast i razvoj, a istovremeno će oblikovati zdrave navike hranjenja. Potrebno je uzimati što više sveže pripremljene hrane. Gotova hrana iz prodavnica ili restorana brze hrane uglavnom sadrži previše soli, šećera i zasićenih masti radi poboljšanja ukusa, a često ima dodate i brojne aditive kao što su pojačivači aroma, veštačke boje itd. U svakodnevnu ishranu treba uključiti voće i povrće. Voće je najbolje uzimati sirovo (sveže) i neoguljeno. Preporučljivo je odabrati što šarenije voće i povrće jer se time dobija i veći spektar vitamina, minerala i ostalih nutrijenata. Mahunarke su dobar izvor proteina, dok važan izvor energije za dete predstavljaju žitarice i namirnice kao što su hleb, pirinač i testenine. Dete treba navikavati na zdravije žitarice napravljene od celog zrna i izbegavati upotrebu namirnica dobijenih od belog brašna.

U ishrani dece meso igra veoma važnu ulogu jer sadrži proteine i gvožđe. Detetu po mogućstvu treba ponuditi nemasna mesa, sa akcentom na živinu i ribu. Ishrana koja ne sadrži namirnice životinjskog porekla (mleko, mlečne proizvode i jaja) nije dobra za decu jer su telu za rast i razvoj potrebne hranjive materije koje se ne mogu dobiti unošenjem samo voća i povrća.

Najkoncentrovaniji oblik energije predstavljaju masti. Količina masti u ishrani dece treba biti blago povišena u odnosu na unos kod odraslih. Naravno dete treba unositi masti iz zdravih oblika namirnica kao što su sirevi, jaja, meso i maslac. Isto tako se preporučuje da dete unosi punomasno ili delimično obrano mleko i neobrano kravlje mleko. Idealno bi bilo da dete popije svakog dana najmanje pola litra mleka. Mleko je odličan izvor kalcijuma, proteina i vitamina. Namirnice koje sadrže masti važne su i zbog unosa vitamina A,D,E i K koji su prisutni u mastima.

Šećere i slatkiše je potrebno izbegavati i uzimati povremeno jer sadrže prazne kalorije. Dete konzumiranjem slatkiša smanjuje osećaj gladi, a time i želju i potrebu za ostalim namirnicama. Pored toga šećer uzrokuje pojavu karijesa i u većim količinama utiče na razvoj šećernih bolesti. Najpametnije bi bilo detetu odobriti manje porcije slatkiša nakon glavnog obroka.

Osim namirnica koje sadrže puno šećera, treba izbegavati i one koje sadrže previše soli, ali i namirnica i napitaka sa kofeinom (npr. Coca-cola) koje nisu potrebne deci ali ni odraslima. Najzdravija pića jesu voda i voćni sokovi prirodni i bez šećera.

 

Najčešće dileme roditelja u ishrani dece

Sveže voće ili sokovi

Voće je ukusno, hranjivo i poboljšava apetit. Sokovi su tečni, uglavnom se kupuju oni veštački, sadrže previše ugljenih hidrata, obaraju apetit detetu, pa će vrlo brzo uneti veći deo suvišnih kalorija i zaboraviti na pravu ishranu. Komadi celog voća pružaju unos vlakana, a ista količina voća ima manje kalorija od iste količine soka. Veća količina veštačkih sokova dovodi do nastanka gojaznosti, razvijaju karijes zuba ali i nastanak drugih gastrointestinalnih problema kao što su stvaranje gasova, naduvenost i bolove u trbuhu.

Pranje ili ljuštenje voća

Česta dilema roditelja jeste i da li je dovoljno samo oprati voće ili je neophodno da se ono ljušti. Bez obzira na činjenicu da se u kori voća nalaze nutritivna vlakna i različiti vitamini, ljuštenjem kore u velikoj meri se odstranjuju štetne i otrovne materije kao što su pesticidi i hemikalije kojima se one prskaju. Mnogi pesticidi ostaju spolja na ljusci, tako da ljuštenje značajno smanjuje njihovo prisustvo. Znajte da je opasnost od pesticida štetnija za zdravlje od gubitka vitamina koje možete pronaći u kori većine voća.

Podgrevanje jela

Podgrevanjem jelo ne može da uništi sve bakterije koje su se našle na sobnoj temperaturi ili pri nepravilnom čuvanju. Namirnice koje se sastoje od mesa i mesnih prerađevina podložnija je kvarenju i opasnija od drugih vrsta namirnica, pa se preporučuje da se pripremljena konzumira do kraja dana, ili do kraja sledećeg dana.

Sirova jaja

Sirova jaja su najpoznatiji izvor salmonele koja je izazivač teške crevne infekcije koja se manifestuje temperaturom, bolovima u trbuhu i dijarejom. Salmonela se obično nalazi u žumancetu, a uništava se sigurno temperaturom od 71 stepeni celzijusovih. Jaje je potrebno kuvati dok ne postane tvrdo (6-7 minuta).

Najčešće greške u ishrani dece

Ishrana bez mleka

Ishrana dece bez mleka i mlečnih proizvoda može doprineti nedostatku kalcijuma u organizmu, urzati kvarenje zuba i doprineti smanjenju čvrstine kostiju. Slabe kosti u tinejdžerskom dobu znače slabe kosti za ceo život i vrlo moguću osteoporozu u kasnijem dobu.

Strah od crvenog mesa

Crveno meso mnogi povezuju sa pojavom tumora, tako da majke koje izbacuju potpuno crveno meso iz ishrane dece previđaju činjenicu o značaju gvožđa koje se nalazi u istom a veoma je značajno za razvoj mozga i rast kostiju.

Previše mesa-premalo žitarica

Povremeno roditelji umeju da preteraju sa mesom i mesnim prerađevinama u ishrani svoje dece, zanemarujući unos kvalitetnih ugljenih hidrata. Ishrana bogata mesom i ribom, nije dovoljno za aktivan život jednog tinejdžera. Deci, a naročito onoj aktivnoj koja se bave sportom, u ovom slučaju plivanjem, potrebna je konstantna nadoknada energije, a to se najbrže postiže ugljenim hidratima.

Izgladnjivanje

Roditelji često zbog svojih obaveza ali i nedostatka vremena preskaču svoje obroke, a to se često preslikava i na decu. Uzevši sve u obzir, telo jednog deteta može biti bez hrane od 8-12 sati, nakon čega sledi uzimanje preoblinih obroka. Nagle energetske zalihe unete u organizam skladište se u neželjeno masno tkivo. Organizam koji nema stalan i siguran priliv energije i kvalitetnih hranjivih materija razvija nepoželjne metaboličke navike, i ne može pružiti svoj maksimum kako u životu tako i u sportskim aktivnostima.

Preskakanje doručka

Zdrav doručak osim što obnavlja izgubljene energetske zalihe i nadopunjuje ih za početak novog dana, drži uravnoteženu koncentraciju šećera do idućeg obroka, konzumirajući integralne žitarice i mlečne proizvode. Na taj način za ručak bi trebalo konzumirati razumne količine hrane jer telo ne dovodimo do izgladnelosti.

Manjek tečnosti

Nedostatak tečnosti je čest problem kako kod dece tako i odraslih, jer se voda najčešće unosi kada je kasno odnosno kada smo zaista žedni. Voda je važna za pravilno funkcionisanje svih telesnih funkcija. Osim što umiruje žeđ, čini nas i sitim a pomaže i ispiranju toksina iz tela. Gazirani i veštački sokovi nisu poželjni zbog prethodno navedenih razloga. Manje od 5 čaša vode dnevno je veoma loša navika.

Copyright © 2017 Plivački klub CRVENA ZVEZDA Beograd Powered by Nikola Lukić